ProWein, a 30-a ediție a unuia dintre cele mai prestigioase târguri internaționale de vinuri și spirtoase. 

În martie 2024, Düsseldorf, Germania, a găzduit cea de-a 30-a ediție a ProWein, unul dintre cele mai mari și mai prestigioase târguri internaționale de vinuri și băuturi spirtoase. Evenimentul a adus împreună profesioniști din industria vinului din întreaga lume, oferindu-le o platformă pentru a explora cele mai recente tendințe, inovații și oportunități de afaceri. 

Vreau să încep prin a vă împărtăși experiența mea de la standul României, deoarece acolo am degustat primul pahar de vin la ProWein. M-a condus curiozitatea de a vedea cu proprii mei ochi de ce e atâta agitație pe rețelele de socializare. Am dat startul vizitei mele la ProWein cu un entuziasm aparte, grăbit să văd standul României și cele 21 de crame participante. De ce grăbit? Pentru că nu am reușit să ajung la târg la deschidere, iar rețelele de socializare deja erau pline de discuții, opinii și critici legate de aspectul „standului” României și de expresia specifică nouă: „atât s-a putut”. Trebuie să recunosc că am fost dezamăgit anul trecut. Oare putea fi mai bine anul acesta? Cred că România a avut o evoluție pozitivă și s-a prezentat mult mai bine decât în anii precedenți, cand ne-am prezentat cu două standuri cu identități diferite sau și mai rău, când standul se afla într-un coridor de trecere între două pavilioane. Avem încă mult de lucru? Cu siguranță. Privind în jur, tragem concluzii și învățăm. În imaginea articolului este standul României. Trageți voi concluziile. 

Un punct de atracție notabil a fost introducerea ProSpirits, un concept foarte bine primit de participanți, care a avut premiera în Sala 5, unde 420 de expozanți din 40 de țări au prezentat băuturi spirtoase pe 4.800 de metri pătrați. Această nouă adiție a evidențiat cele mai recente tendințe și inovații din segmentul băuturilor spirtoase, prezentându-ne o varietate de oferte, de la vodka la băuturi pe bază de agavă. Forumul ProSpirits a fost plin de masterclass-uri și degustări, inclusiv un seminar TrendHour cu guru-ul băuturilor spirtoase, Jürgen Deibel.

Creșterea continuă a cererii pentru băuturi fără și cu conținut redus de alcool la nivel modial, a fost observată în extinderea zonei Zero în acest an. Entuziaștii acestui segment au invadat Pavilionul 1 pentru inaugurarea ProWein Zero, găsind o varietate impresionantă de produse, de la vinuri non-alcoolice inspirate de gastronomia nordică la renumitul lichior non-alcoolic Limoncello de la Dr. Jaglas, apreciat de prestigiosul ghid gastronomic francez Gault & Millau.

Într-o lume în care inteligența artificială a pătruns în majoritatea industriilor, inclusiv în cea a vinurilor, discuțiile despre cum tehnologia poate remodela peisajul au fost extrem de captivante. Cathy Huyghe a explorat potențialul inteligenței artificiale, evidențiind oportunitățile pentru automatizare și optimizare, iar Big Hammer Wines a prezentat un motor de somelier A.I. proiectat pentru a oferi recomandări personalizate de vin. Într-o premieră pentru Republica Moldova, care a prezentat un vin creat de inteligența artificială, Oenologul virtual Chelaris a obținut două vinuri de cupaj, formate din soiurile Fetească Albă, Fetească Regală și Viorica pentru vin alb și un cupaj de Fetească Neagră din trei loturi demonstrative experimentale diferite pentru vin roșu.Vinul a fost lansat într-o ediție limitată de 150 de sticle și este rezultatul unui proiect pilot demarat în urmă cu un an de Universitatea Tehnică din Republica Moldova, sub egida Oficiului Național al Viei și Vinului. De asemenea, Weincampus DLR Neustadt, în parteneriat cu Institutul Fraunhofer pentru Circuite Integrat, a prezentat note de degustare generate de A.I. bazate pe analiza chimică a vinului. Mai mult decât atât, fabrica de vin Katlenburger a introdus primele cocktailuri gata de băut, în care atât rețeta cât și designul ambalajului au fost integral dezvoltate de A.I. Observând toate aceste exemple de utilizare a inteligenței artificiale în lumea vinului, în ciuda temerilor inițiale, cred că se conturează ideea că A.I. poate avea cu adevărat un loc valoros în această industrie.

Un alt aspect semnificativ al expoziției a fost concentrarea pe producția de vin alb. Viticultorii din întreaga lume își ajustează strategiile pentru a răspunde cererii crescânde pentru vinuri albe, inclusiv în piețele tradițional orientate spre vinurile roșii, cum ar fi Spania, Valea Ronului și Argentina. Directorul de vânzări și marketing Julio Lasmartres de la Achaval Ferrer a declarat că vinul alb reprezintă deja 5% din producția lor totală și anticipă o creștere până la 20% în următorii ani.

În plus, târgul a pus accentul și pe agroturism, evidențiind modul în care vinul și experiențele legate de acesta pot contribui la atragerea turiștilor și la crearea de loialitate printre consumatori. Diversele activități oferite de producătorii precum Famiglia Cecchi și Medici Ermete au demonstrat cum vizitele la crame, degustările și excursiile în regiunile viticole pot completa experiența turistică mai largă.

În ciuda rezumatului pozitiv al Messe Düsseldorf, expozanții și vizitatorii au avut iarăși o concluzie mixtă despre ProWein. Sălile germane au fost bine populate, iar tema „vinurilor PIWI” s-a dovedit strategic corectă. Monika Reule, Director General al Institutului German al Vinului (DWI), a explicat că expoziția a fost apreciată de expozanții germani pentru prezența unui număr mare de vizitatori internaționali interesați de vinurile din regiunile germane și de calitatea noului vintage. Chris Yorke, Director General al ÖWM, a fost de asemenea mulțumit, chiar dacă numărul de vinării din Austria prezente la eveniment a fost mai mic decât în alți ani.

Continuând tema numărului de vizitatori, expozanții din Franța și Italia, în special, au avut probleme cu așteptarea clienților, uneori ore întregi. Multe crame mici au fost frustrate și au început să-și revizuiască participarea în favoarea altor târguri comerciale, precum Vinexpo din Paris, care a avut o creștere semnificativă a numărului de vizitatori în acest an.

Nu am putut să nu remarc numărul mai scăzut de vizitatori comparativ cu ce am văzut anul trecut. Chiar dacă exact cu o lună înainte (12-14 februarie) a avut loc târgul de vinuri Wine Paris & Vinexpo Paris, nu mă așteptam la mai puțini vizitatori. Un prim indiciu a fost scăderea prețurilor la hoteluri și disponibilitatea pe termen scurt a camerelor în Dusseldorf. Acest lucru mi-a fost confirmat și de cifrele publicate de către organizator. Conform datelor de la târg, ProWein 2024 a atras în Düsseldorf aproximativ 47.000 de vizitatori comerciali din 135 de țări, cu 2.000 de vizitatori mai puțini decât în anul precedent și cu aproximativ 25% mai puțini decât înainte de pandemie (61.500 în 2019). Numărul expozanților a scăzut, conform catalogului de târguri online, la 5.326 de companii, față de aproape 6.000 de companii anul anterior și de la 6.900 de expozanți acum cinci ani.

Cifre și Date Importante:

Vizitatori: Peste 15.000 de profesioniști din industria vinului și a băuturilor spirtoase au participat la ProWine 2024.

Expozanți: Un număr record de 900 de expozanți din țări și regiuni din întreaga lume au prezentat produsele și tehnologiile lor.

Reprezentare Globală: ProWine 2024 a adus împreună participanți din peste 40 de țări și regiuni, evidențiind natura sa internațională și diversitatea industriei vinului.

ProWine 2024 a reconfirmat importanța sa ca un eveniment de vârf pentru industria vinului și a băuturilor spirtoase, oferind participanților o platformă unică pentru schimbul de idei, inovație și colaborare comercială. Tendințele identificate și dezbaterile din cadrul expoziției vor influența cu siguranță direcția viitoare a industriei vinului, cu accent pe sustenabilitate, inovație tehnologică și diversitatea produselor. ProWine rămâne un eveniment esențial în calendarul profesionalilor din această industrie, reflectând excelența și dinamismul unei industrii în continuă evoluție.